Insan Fitri

Bismillahirrahmanirrahim~

Alhamdulillah saat ini Allah masih kurniakan diri ini kudrat untuk menulis. Jadi saya ambil kesempatan ini berkongsi satu kisah tauladan sewaktu di akhir KAMAT (kajian jumat) atau tazkirah jumaat yang saya ikuti waktu jumaat lepas. Semoga perkongsian ini mendapat redha Illahi dan menjadi peringatan buat diri terutamanya, InsyaAllah.

Terdapat dua orang sahabat yang sedang bergurau-senda di suatu kawasan. Namun gurau senda mereka hanya ketawa kecil sehinggalah diperhatikan oleh sahabat yang lain. Lalu mereka ditegur oleh sahabat ini,

"Jika Allah menarik segala amalan pahala yang kalian perolehi di bulan Ramadhan, apakah begini cara kalian takut?. Dan jika Allah mengurniakan segala amalan pahala bulan Ramadhan kepada kalian, apakah begini cara kalian bersyukur?"


Kemudian dia berlalu pergi dan dua sahabat ini lantas berdiam diri.

Walaupun bulan Ramadhan sudah kita lewati, namun jadikanlah segala tarbiyah Ramadhan sebagai benteng pertahanan kita untuk hati-hati ini agar terus istiqamah di Jalan ini.
Renung-renungkan~



Adakah kita pasti, kita dapat bertemu bulan Ramadhan tahun hadapan? Jadi mulai saat ini berdoalah kepada Allah. Kata-kata ini saya tujukan pada diri saya terutamanya.

Comments

Popular Posts