Arahku.....



Aku dulu, aku sekarang....
Terasa aku jauh dari yang dulu,
Orang kata aku dh brubah,
Tp aku tak pernah menyesal dgn prubahan ini,
Malah aku teramat bersyukur kepada-Nya,
Kerana memberi aku peluang utk mencari arah-Nya,
Menunjukkan laluanku kepada-Nya,
Dan cinta aku kepada Allah takkan pernah pudar,
Masih jauh prjalannku dan,
Masih banyak yg perlu aku mencari,
Dan pasti Allah cintakan hamba-Nya yg berusha ke jln-Nya,
Aku bersyukur kerana aku berada di sini,
Kerana Allah berikan aku hati utk memahami keadaan di sini,
Mmberi aku rasa nikmatnya Islam itu,
Dan di sini mulanya langkah aku,
Berpaling dari jln dahulu,
Merawat luka dn nanah hari yg lalu,
Utk menuju jalanku pulang,
Jalan menuju redha Illahi,
Aku dahulu seperti remaja yg lain,
Tp aku rasakan prubahan yg munkin tak seberapa ini,
Mematangkan aku dr usia,
Mematangkan pemikiran ku,
Menikmati keindahan alam ciptaan Allah,
Yg tak trhingga, yg payah aku ktemu,
Selama aku di tnh air trcinta,
Namun di sini,
Sudah tak terbilang oleh jari jemari ini,
Begitu banyak Allah tunjukkan kekuasaan-Nya,
Allah berikan hati ini mudah menerima segala pemberian-Nya,
Bersifat memahami dan terbuka,
Tak penat rasanya utk aku lafazkan puji syukur kpd Allah,
"Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah",
'Segala Pujian Bg Allah',
Tak penat rasanya utk aku lafazkn tntg kesempurnaan-Nya,
"Subhanallah, Subhanallah,Subhanallah",
'Maha Suci Allah',
Dan tak terkata rasanya aku lafazkan kebesaran Allah,
"Allahuakhbar! Allahuakhbar! Allahuakhbar!",
'Allah Maha Besar',
Bnyk perkara yg aku lalui di sini,
Perkara yg kadang tak pernah terfikir dek akal,
Tak pernah terlintas dek hati,
Yg belum pernah berlaku pada diri ini,
Kmnudian di sni lah terjadi,
Namun aku harapkn yang terbaik utk diri ini,
Utk mnjadi hamba-Mu yang solehah,
Aku redha akn ketentuan Ilah ku,
Engkau berkatilah hidup ini Ya Allah,
Berikanlah aku kekuatan dan peliharalah aku,
Dari segala perkara yg menjauhkan aku dr-Mu,
Namun jadikanlah ia suatu perkara yg mendekatkn aku kpd-Mu,
Engkau terimalah segala taubatku,
Dan tunjukkan lh aku jalan yg lurus,
Aku tidak ingin terkapai lg,
Tdk ingin leka dn lalai,
Dgn pujuk rayu syaitan dn mewah dunia,
Bawalah aku ke jalan yg mnuju NUR-Mu,
Sesungguhnya kerdil diriku di sisi-Mu Ya Allah,
Amin. Ya Rabb.

Comments

  1. akk taw awin baik....insya'llah kita berubah tuk jdik yg lebih baik.....akk ske awin sbb mudah menangis....sgt sensitif tuk bende2 yg baik.....tp akk pesan jgn keterlaluan...hati kita lembut n mudah menangis biarla kerana ALLAH...klu pasl bende lain ...akk x hlg awin ngis.....xpe pun....x marah....cme jgn berlebihan....semoga ape yg baik dtg dari Allah..dan yg buruk itu dtg dr Allah jua...kita as khalifah wat yg terbaik...insya'allah....

    ReplyDelete
  2. insyaAllah akak. smoga Allah mmprmudahkn urusan kta dn smoga Allah tnjukkan jln-Nya yg lurus mnuju chayanya. sesungguhnya khilaf tu hanya ada pada manusia, klau ada terkurang tuh, harap akak maafkn sy jgk dn nasihati serta tegurlah sy. kadang tk tersedar dgn leka dan alpa dunia. samalah kta truskan prjuangan dn jgn pernah berhenti hingga nyawa diambil oleh Yang Maha Satu. syg akak sgt3.

    ReplyDelete
  3. I'm happy for u... People change... A lot... But only some of them change for the better... And I hope, u r one of them...

    ps1: Ingatkan bileku lupa...
    ps2: I have a blog yg xhapdet2 lame dh sbb ble dok umah, terdistracted ngan org korea (xngaku slh sndri)

    ReplyDelete
  4. jazakallah ya ukhti. really appreciate for ur kindness visit to my blog sofia sakina. sbnrnya dri ni masih lg mencari apa sbnr tujuan hidup dn masih byk khilaf pd dri ini dn byk yg perlu dicari. Tujuan utama manusia diciptakan adlh sbg khalifah di muka bumi Allah ini dn sperti firman Allah, "tidak aku jadikan manusia dan jin itu melainkn beribadat kepada-KU". dn sbnrnya hidup di perantauan betul mngajar dri ini mngenal erti kehidupan dn manisnya terasa bla smuanya semata-mata krn Allah dn apa yg kita dpt time usrah d asasi dlu btul2 mngajar dri ini supaya sntiasa brusaha mcari lg jalan yg Allah redhai. insyaAllah sahabati, sama2lh kta brjuang d jln Allah ini. ingt lg kata2 sofia sakina:fisabilillah!.
    insyaAllah slgi hyt masih ada, ukhuwwah fillah mnjadi pegangan. ingt daku dlm doa rabitahmu. rindu kamu. :)

    ReplyDelete
  5. Fisabilillah Azurin... Kalo dulu, mungkin gurauan je maksud ayat tu pada aku. smoga aku dapat hayati maksud sebenarnye... aku bruntung dikelilingi orang macam kamu...~jaoh pon, tp xkisah la tuh...

    ps1: Komen2 blogku... hahaha... sunyi sepi je...
    ps2: Doakan aku juge ye...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts